vergrootglas
Vacatures voor Compliance Professionals
Burak Cetin
Geplaatst: 14-12-2017

Van kwaliteitsdeskmedewerker naar CDD-analist

Interview met Burak Cetin - Analist Customer Due Diligence bij ABN Amro via Octas

Sinds 3 januari van dit jaar werk ik via Octas bij ABN Amro in Utrecht. Daar ben ik werkzaam op het project KYC (Know Your Client) bij de VVB Unit. VVB staat voor Vertrouwd en Verantwoord Bankieren. Voordat ik begon aan deze opdracht heette het nog Kwaliteitsdesk, maar tijden veranderen en door de vele ontwikkelingen veranderen de namen van projecten mee.

KYC staat voor ken je klant. Alle banken zijn hier momenteel druk mee bezig en hebben soortgelijke projecten lopen. Er wordt in kaart gebracht of een (zakelijke) klant integer handelt. Om hierachter te komen brengt de bank de aandeelhouders en bestuurders in beeld van de organisatie. Dit doet de bank door te kijken naar de activiteiten van de organisatie en met wie er zaken wordt gedaan. Wanneer alle gegevens van de klant in beeld zijn gebracht, wordt er bepaald of de klant nog bij de bank kan blijven of dat er een exit-traject gestart moet worden.

De kwaliteitsdesk

In eerste instantie bestonden mijn werkzaamheden op de ‘kwaliteitsdesk’ uit het controleren of het RAF voldeed aan de gestelde eisen zoals bijvoorbeeld consistentie en kwaliteit. RAF is een vragenlijst aan de hand waarvan de integriteit van de klant bepaald wordt. Het RAF wordt door een relatiemanager aangemaakt voor elke zakelijke klant. Dit gebeurde decentraal, per kantoor, verspreid over heel Nederland.

De centrale VVB Unit

Vanwege efficiëntie heeft de bank besloten om de decentrale werkzaamheden van de kwaliteitsdesk, te centraliseren in de VVB Unit.

Deze ontwikkeling bracht diverse wijzigingen met zich mee voor zowel de afdeling als de werkwijze. Zo zijn we van 30 medewerkers naar 150 medewerkers gegaan! Dit is niet heel vreemd, gezien er meer werkzaamheden bij zijn gekomen. De rol van de relatiemanager bij het in kaart brengen van de integriteit van de klant is grotendeels komen te vervallen. De VVB Unit heeft deze werkzaamheden overgenomen en voert ook nog steeds alle controles uit. De VVB Unit omvat de volgende verschillende functies: Analist, Kwaliteitscontroleur, Customer Due Diligence-Analist en Teamleider. Op onze centrale locatie in Utrecht brengen wij nu al onze klanten in beeld.

Snel groeiende functie

Bij het schrijven van dit blog bedenk ik mij dat ik nu ruim 10 maanden werkzaam ben bij ABN Amro. En de veranderingen die ik heb meegemaakt gedurende dit jaar hebben een behoorlijke impact op mij gehad, in positieve zin. Ik heb geleerd assertiever te worden, maar ook zelfverzekerder. Ik ben veel gegroeid in een relatief korte periode van 10 maanden. In januari was ik nog een kwaliteitscontroleur van het RAF. In juni werd ik analist en mocht ik zelf het RAF invullen en sinds eind augustus ben ik CDD-Analist en behandel ik klanten met een verhoogd risico. Door deze rol heb ik de uitdaging in mijn werk waar ik naar op zoek was.

Als CDD-analist mag ik de klant nog een stap verder analyseren. Hier liggen ook mijn sterke kanten. Ik ben erg analytisch, perfectionistisch en kritisch. Deze eigenschappen passen goed bij een CDD-analist. Je dient als CDD’er extra alert te zijn op bepaalde risico’s en je moet goed weten wat je moet doen bij klanten die een verhoogd risico met zich meebrengen. Het is een uitdagende taak. Ik onderzoek onze klanten zo goed mogelijk. Zo draag ik bij aan het hoog houden van de reputatie van de bank, maar help ik tegelijkertijd ook onze klanten. Dat maakt deze opdracht zo leuk!

Burak Cetin
Analist Customer Due Diligence

Wil je dit interview verder delen?
Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Compliancecarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter    Contact met Nienke Smit via WhatsApp   Linkedin    Twitter    Contact met Pieter Lammers via WhatsApp