Wanneer AI-gedreven beslissingen acceptabel zijn voor klanten èn Risk & Compliance
Bron: Mando Rotman, IG&H -
06 oktober 2020
Artificial Intelligence (AI) algoritmes worden in veel sectoren massaal toegepast. Toch passen veel financiële dienstverleners AI nog maar heel beperkt toe, met name voor de beslissingen die juist veel impact op hun bedrijfsresultaten kunnen hebben. Onzekerheid over de acceptatie door diverse stakeholders speelt hierbij een belangrijke rol. Waar komt deze onzekerheid vandaan en welke handvatten kunnen helpen? Hieronder biedn we een klant-centrisch framework voor deze handvatten en illustreer deze met een van onze projecten. Het framework is opgesteld vanuit het perspectief van de eindklant, maar helpt juist ook om interne stakeholders tegemoet te komen.
Potentie voor meer waarde met minder werk
Specialisten zoals acceptanten, risk experts en claim behandelaars zijn veel tijd kwijt aan repetitieve beslissingen en beoordelingen. Wanneer deze punten in business processen geautomatiseerd kunnen worden kan de specialist zich richten op het uitdagender werk en de eindklant veel meerwaarde bieden. Hiervoor worden in eerste instantie vaak handmatig rule-based modellen opgesteld, maar dit heeft zo zijn beperkingen. Uit ervaring weten we dat beslismodellen die met AI versterkt zijn de straight-through-processing-graad verder kunnen verhogen en het proces meer accuraat en consistent maken.
Lees verder >>
Wil je dit nieuwsbericht verder delen?