Cookiebanners onder vergrootglas van de AP

Cookiebanners onder vergrootglas van de AP

Artikel Martin Hemmer, IT en Data Protecion Lawyer AKD 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft gemeld (1) in 2024 vaker te gaan controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor (tracking) cookies of andere volgsoftware. Dat is nog altijd geen overbodige luxe, ook al heeft Google aangekondigd (2) dat het voornemens is nu eindelijk te stoppen met third-party cookies in de belangrijkste webbrowser Chrome.

In deze bijdrage wordt kort stil gestaan bij het belang van de cookiewetgeving in het algemeen, de vuistregels die de AP biedt en de vraag of er andere specifieke cookieovertredingen zijn waar de AP aandacht voor zou moeten hebben.

Het belang van de cookiewetgeving

Het probleem van third party cookies is dat de negatieve effecten voor de internetgebruiker niet kenbaar zijn. Als je bij het verschijnen van een cookiebanner op akkoord klikt, gebeurt er ogenschijnlijk immers niets. Sterker nog, er gebeurt gevoelsmatig iets positiefs, want je bent als internetgebruiker van de vervelende cookiebanner af die aan het ongestoorde bezoek van een website in de weg stond.

Lees verder >>


Bron: privacy-web.nl | Klik hier voor het originele bericht