“De grootste risico’s van nu zijn niet financieel, maar menselijk, cultureel en gedragsmatig.”
Over de menselijke kant van compliance, soft signals en het belang van ‘tone at the top’.
Compliance staat volop in de belangstelling. De regels worden complexer, de handhaving strenger en reputaties staan steeds vaker op het spel. Toch ontstaan vaak de grootste incidenten niet door een fout in het systeem, maar door wat er tussen mensen gebeurt: cultuur, gedrag en macht. Vanessa Jeurissen-Kohn, bestuurder, toezichthouder en adviseur op het gebied van Governance, Risk & Compliance, ziet een verschuiving van regels naar realiteit.
“Financiële risico’s zijn bij de meeste organisaties inmiddels goed beheerst. De cijfers kloppen, de dashboards draaien, de controles staan strak”, aldus Vanessa Jeurissen-Kohn. “Toch lees je met zeer grote regelmaat over bedrijven die in opspraak raken door integriteitsproblemen, reputatieschade of een schending van vertrouwen. De grootste risico’s van nu zijn niet-financieel, maar menselijk, cultureel en gedragsmatig. De echte uitdaging ligt vandaag in het domein van non-compliance.”
Jeurissen-Kohn onderscheidt vijf opvallende trends en ontwikkelingen op het gebied van compliance:
1. Cultuur, ethiek en mensen aan tafel:
“Compliance gaat steeds meer over ‘hoe we dingen doen’ en minder alleen over ‘wat we moeten doen’: Er is een groeiende nadruk op cultuur van de organisatie en ethiek, ‘speak-up’-mogelijkheden, integriteit van processen en ook van medewerkers. Ook de rol van de derde partij, denk aan leverancier of partner, en interne stakeholders wordt belangrijker: het gaat niet alleen om regels, maar vooral om gedrag. Het is dus essentieel dat je niet alleen kijkt naar de formele compliance-systemen, maar vooral ook naar de informele cultuur en de signalen.”
[....]