compliancecarriere.nl

Mogelijkheden (hyper)personalisatie keuzeomgeving vragen om verantwoorde inzet

Rapport
13-11-2025
AFM
Technologische vooruitgang maakt hyperpersonalisatie in de financiële sector mogelijk. Hoewel de toepassing nog beperkt is, ziet de AFM kansen én risico’s en wil zij met de sector verkennen hoe dit verantwoord kan worden ingezet.

Technologische ontwikkelingen zorgen voor steeds persoonlijkere online gebruikerservaringen. Ook in de financiële sector groeit de aandacht voor zogeheten ‘hyperpersonalisatie’: het op maat maken van online keuzeomgevingen aan de hand van kenmerken, voorkeuren en gedrag van consumenten. Financiële partijen maken nog beperkt gebruik van hyperpersonalisatie, zo blijkt uit een verdiepende analyse van de AFM. Hyperpersonalisatie biedt kansen, maar vraagt ook om een zorgvuldige en verantwoorde inzet. De AFM wil samen met de sector verkennen hoe de mogelijkheden kunnen worden benut in het belang van de consument.

In het kort

  • Mogelijkheden voor personalisatie van de online keuzeomgeving zijn groot
  • Financiële sector heeft aandacht voor (hyper)personalisatie; toepassing nu nog beperkt
  • Gerichte en effectievere beïnvloeding van consumenten biedt kansen én risico’s
  • Personalisatie vraagt om zorgvuldige en verantwoorde inzet

Mogelijkheden voor personalisatie van de online keuzeomgeving zijn groot

Door de grote hoeveelheden individuele data en de inzet van kunstmatige intelligentie (AI), kunnen ondernemingen klantprofielen steeds verder verfijnen en online keuzeomgevingen steeds nauwkeuriger personaliseren. Inhoud, toon, volgorde en vormgeving kunnen worden afgestemd op persoonlijke kenmerken, voorkeuren en gedrag van consumenten. In vergaande vorm wordt dit hyperpersonalisatie genoemd. Denk aan het Netflix-overzicht dat is aangepast aan kijkvoorkeuren, de TikTok-feed die volledig is afgestemd op waar iemand bij blijft ‘hangen’, Booking.com die reisaanbevelingen doet op basis van eerdere keuzes, of een webshop die producten aanbeveelt die andere, vergelijkbare consumenten kochten.

[....]

Lees verder op: AFM

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
De Nederlandsche Bank
3.200 - 4.400
Medior, Junior
Zeist
Als Medewerker Informatie, Reclame en Claims (IRC) bij DNB onderzoek je verschillen tussen verwachte en verwerkte eurobiljetten binnen de afdeling Cash Operations. Je draagt bij aan een betrouwbare geldcirculatie in...
EY
Marktconform
Junior, Medior
Amsterdam
Als Compliance Consultant Learning & Development bij EY ben je verantwoordelijk voor het verzamelen en rapporteren van learning compliance gegevens. Je verbetert processen en houdt stakeholders op de hoogte, terwijl...
EY
Marktconform
Senior
Amsterdam
Als Senior Consultant Risk & Internal Controls bij EY werk je aan risicobeheersing, interne audits, en compliance. In een multidisciplinair team optimaliseer je processen, coach je junior collega's, en bouw...
NN
4.092 - 5.846
Medior
Den Haag
Als Data Scientist Fraude Risico Model, Anti-Fraude bij NN werk je in een multidisciplinair team aan AI-oplossingen voor het opsporen van verzekeringsfraude. Je implementeert fraude risicomodellen in Python en Azure,...