
‘AI is geen tool, maar een kompas voor compliance’
Waar organisaties bij nieuwe technologieën vaak als eerste naar de nieuwste AI-tools kijken, ziet Ter Maten een verschuiving. De focus ligt niet meer uitsluitend op het ‘wat’, maar op het ‘waarom’ en ‘hoe’. AI wordt steeds vaker gezien als een kompas: het kan richting geven, maar de mens blijft verantwoordelijk voor de koers en eindbestemming.
Volgens Ter Maten is het essentieel dat organisaties niet starten met de vraag welke tool ze willen inzetten, maar met de vraag waarom ze AI überhaupt willen gebruiken. Welke problemen proberen ze op te lossen? Deze omkering in denken is volgens haar cruciaal voor succesvolle en ethisch verantwoorde toepassing van AI.
Van optimalisatie naar transformatie
Veel organisaties proberen AI toe te passen op bestaande processen, in de hoop dat deze efficiënter worden. Maar dat is volgens Ter Maten een gemiste kans. Technologieën als AI, cloud en blockchain bieden de mogelijkheid om processen fundamenteel opnieuw in te richten. Dat vereist loskomen van oude aannames en structuren, en vraagt om reflectie op het onderliggende doel van processen. “Je kunt bestaande processen niet simpelweg besprenkelen met AI, het vraagt om fundamenteel andere keuzes en het loslaten van oude denkkaders.”
[....]