
Werkbare wetgeving vereist gedragskennis
Als toezichthouder is de Autoriteit Financiële Markten groot voorstander van de toepassing van gedragsinzichten. Nu zou je kunnen denken: hoezo? Gedragsinzichten, die gebruiken bedrijven toch als vanzelf? Hoe brengen ze anders hun spulletjes aan de man? En gaat dat niet steeds beter met de opkomst van sociale media? Niet per se.
Bedrijven gebruiken zeker gedragsinzichten, en slaan daarbij onze zwaktes niet over. En die zwaktes zijn natuurlijk nog beter te spotten in een wereld van profilering en algoritmes. Maar klanttevredenheid is niet hetzelfde als klantbelang. Persoonlijk vind ik het ook lastig een eenmaal aangebroken zak chips niet leeg te eten, ook al is mijn favoriete variant vooral te koop in gezinsverpakking.
Inzichten gebruiken
Als het aan de AFM ligt, gebruikt de financiële sector gedragsinzichten om verstandige financiële keuzes te bevorderen. Informeren financiële dienstverleners zichzelf over de meest relevante inzichten in consumentengedrag? Gebruiken ze die inzichten om te bevorderen dat consumenten verstandige keuzes maken en meten ze het effect van deze interventies? Eind juni bespreekt de AFM dat met de sector tijdens een bijeenkomst.
[....]