Privacy als koers in het online landschap: omdat het kan, niet omdat het moet

Privacywetgeving doet meer dan het gebruik van data aan banden leggen: het dwingt je organisatie om eens goed in de spiegel te kijken. Wat voor bedrijf wil je zijn voor je klanten?

In 2024 zal 75 procent van de wereldwijde internetpopulatie beschermd zijn door privacywetgeving, zo voorspelt Gartner. En dat is niet alleen een kwestie van compliance voor de bühne: 79 procent van de consumenten ziet privacybescherming door bedrijven als koopfactor, volgens Cisco. Het is dus geen nice-to-have meer.

Duik je vervolgens in de verschillende privacywetten die van toepassing kunnen zijn op e-commerce – van de bekende GDPR en de nieuwe DSA (Digital Service Act) tot de Duitse Telecommunications Telemedia Data Protection Act (TTDSG) – dan realiseer je je al snel dat compliance veel meer omvat dan actiepunten om af te laten vinken door de Legal-afdeling. Het gaat om de manier waarop je als bedrijf functioneert en data gebruikt. En dat leidt vervolgens tot introspectie door het hele bedrijf: hoe zijn we hier eigenlijk gekomen?

Bron: Artikel Vincent de Winter op emerce.nl | Klik hier voor het originele bericht